آشنایی با برونسپاری منابع انسانی برای شرکت‌های کوچک

برونسپاری منابع انسانی یکی از اقدامات مهم در شرکت‌های کوچک که منجر به بهبود کیفیت فعالیت‌ها می‌شود است. این اقدام منجر به ایجاد یک ساختار منعطف در شرکت می‌شود که با صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌تواند شرکت را در برابر تغییرات محیطی برای پیشبرد صحیح امور توانمند کند. با توجه به اهمیت این مسئله در بالا بردن میزان بهره‌وری سازمان، قصد داریم در این مطلب شما را با برونسپاری منابع انسانی در شرکت‌های کوچک آشنا کنیم.

برونسپاری منابع انسانی چیست؟

برونسپاری نیروی انسانی به معنای این است که بخشی از فعالیت‌های شرکت طبق یک چهارچوب و قاعده‌ی مشخص به یک فرد خاص یا تیمی از افراد یا یک سازمان دیگر واگذار شود. به این ترتیب شرکت در شرایط راحت‌تری به اهداف تعیین شده دست پیدا می‌کند.

دلایل برونسپاری منابع انسانی چیست؟

دلایل متعددی برای برونسپاری نیروی انسانی در شرکت‌های کوچک وجود دارد. برخی از این دلایل که می‌تواند منجر به تصمیم مدیران مبنی بر برونسپاری فعالیت‌های منابع انسانی شود به شرح زیر است:

اغلب شرکت‌های کوچک سرمایه‌ی اندکی در اختیار دارند. به همین دلیل با برونسپاری فعالیت‌های منابع انسانی تلاش می‌کنند تا هزینه‌های آموزش، بیمه درمانی و مالیات، بازنشستگی و نظارت‌های مدیریتی را کاهش دهند و با کم کردن مخارج، سوددهی شرکت را بالا ببرند.

در شروع کار شرکت‌ها یا کسب و کارها درصدی از خطا یا احتمال شکست وجود دارد. همچنین معمولاً شروع این کارها هزینه‌بر است. اما با برونسپاری می‌توان از تجربیات و دانش افراد متخصص استفاده کرد و احتمال تصمیمات اشتباه و پرهزینه را کاهش داد.

در مواقعی که نیروی انسانی داخلی در شرکت در دسترس نباشد یا تخصص کافی برای مدیریت امور را نداشته باشد یا بودجه‌ی کافی برای استخدام وجود نداشته باشد، برونسپاری منابع انسانی می‌تواند یک جایگزین مناسب برای نیروی‌های داخلی باشد. این جایگزینی می‌تواند به صورت موقت یا در درازمدت پاسخگوی نیازهای شرکت‌های کوچک باشد.

با برونسپاری فعالیت‌های نیروی انسانی می‌توان از تخصص افرادی که در شرکت فعالیت می‌کنند، استفاده کرد. به این ترتیب دیگر لازم نیست نیروهای انسانی کارهای غیر تخصصی انجام دهند و بدون اینکه وقت آن‌ها هدر رود به بهترین نحو کار و فعالیت محول شده را که تخصص کافی در آن دارند انجام می‌دهند.

آشنایی با تاریخچه برونسپاری منابع انسانی

برای برونسپاری منابع انسانی نمی‌توان تاریخ دقیقی را مشخص کرد. اما مطابق برخی از شواهد می‌توان ادعا کرد یکی از اولین فعالیت‌های برون سپاری در سال 1989 میلادی برای توصیف تصمیمات شرکت کداک به کار گرفته شده است. این شرکت بخشی از فعالیت‌های فناوری اطلاعات را به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه به نام آی بی ام واگذار کرد. البته ادعای فوق به این معنا نیست که  پیش از این هیچ شرکتی برونسپاری انجام نداده است، چون پیش از آن هم شرکت‌ها بخشی از فعالیت‌هایی را که امکان رقابت‌پذیری کمتری داشتند به نیروهای انسانی خارج از شرکت واگذار می‌کردند.

اما اگر بخواهیم با اولین کسی که ایده برون سپاری را مطرح کرد آشنا شویم باید به آدام اسمیت اشاره کنیم. وی در  کتاب ارزش ملل در سال 1776 برونسپاری را به عنوان یک راه حل هوشمندانه مطرح می‌کند. آدام اسمیت می‌گوید: این اصطلاح درستی است که ارباب دوراندیش یک خانواده هرگز تلاش نمی‌کند چیزی را در خانه بسازد که می تواند برای وی هزینه بیشتری از خرید آن داشته باشد.

فواید برون‌سپاری منابع انسانی چیست؟

گردآوری تیم منابع انسانی حرفه‌ای که بتوانند کارها و خدمات را با بهترین کیفیت و در زمان مناسب انجام دهند، کاری سخت و هزینه‌بر است. اما با برونسپاری منابع انسانی برای شرکت‌های کم جمعیت می‌توان مشکلات را کاهش داد و از فواید این کار بهره‌مند شد. موارد زیر مهم‌ترین فواید برونسپاری منابع انسانی است.

کاهش هزینه‌های شرکت

اصلی‌ترین مزیت برون سپاری نیروی انسانی این است که هزینه‌های سربار منابع انسانی کاهش پیدا می‌کند؛ به این معنا که با کمتر شدن استخدام نیروهای انسانی هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم کاهش پیدا می‌کند.

تمرکز مدیران بر فعالیت‌های مدیریتی

با برون سپاری منابع انسانی فعالیت‌ها دغدغه‌های مدیران کاهش پیدا می‌کند و به راحتی می‌توانند بر موضوعات کسب و کار تمرکز کنند. زیرا معمولاً بخش عمده‌ای از انرژی و زمان مدیران صرف کنترل امور منابع انسانی می‌شود و مانع از پرداختن آن‌ها به امور مدیریتی می‌شود.

بالا رفتن سرعت و کیفیت ارائه خدمات

سرعت ارائه خدمات و فعالیت‌ها با برونسپاری اهمیت پیدا می‌کند. به این ترتیب در شرکت‌های کوچک حجم بالایی از خدمات در مدت زمان کوتاهی قابل ارائه است.

بالا بردن امکان رقابت

برون سپاری منابع انسانی در شرکت‌های کوچک باعث می‌شود رقابت برای انجام بهتر فعالیت‌ها بیشتر شود و سعی شود بهترین گزینه‌ها انتخاب شود. به این ترتیب شرایط مناسبی برای رقابت با شرکت‌های دیگر فراهم می‌شود و تمام تلاش‌ها برای به‌کارگیری بهترین و با انگیزه‌ترین نیروی انسانی انجام می‌شود.

برونسپاری منابع انسانی

معایب برون سپاری منابع انسانی چیست؟

با اینکه برونسپاری مزایای بسیاری برای شرکت‌های کوچک دارد و موجب پیشبرد صحیح امور می‌شود، اما بهتر است با معایب این شیوه از ارائه خدمات هم آشنا باشیم تا با دید بازتری در مورد آن تصمیم بگیریم.

کاهش کیفیت خدمات نیروی انسانی

برون سپاری منابع انسانی باید در شرایطی انجام شود که از کیفیت خدمات ارائه شده اطمینان داشته باشید و حتما افراد با صلاحیت را برای این کار انتخاب کنید. اگر موارد لازم در قرارداد ذکر نشود یا نیروی انسانی به کار گرفته شده متعهدانه به انجام فعالیت‌ها نپردازد، کیفیت خدمات کاهش پیدا می‌کند. چون ممکن است نیروی انسانی به کار گرفته شده فقط به فکر دریافت هزینه باشد و مسئولیت مطلوب بودن خدمات را به عهده نگیرد.

دسترسی به اطلاعات محرمانه شرکت

برونسپاری منابع انسانی در صورتی‌که اطلاعات شرکت محرمانه باشد کار درستی نیست. چون مجبور می‌شوید داده‌ها و اطلاعات را در اختیار افرادی خارج از شرکت قرار دهید و این امر ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی شود. پس با پیش‌بینی این مسئله سعی کنید داده‌ها را حفظ کنید و در انتخاب منابع برونسپاری دقت بیشتری داشته باشید.

از دست رفتن امنیت شغلی منابع انسانی داخلی

یکی از موارد مهمی که در برونسپاری حتماً باید به آن توجه شود، توجه به امنیت شغلی کارکنان شرکت است. به‌خصوص در شرکت‌های کوچک که ممکن است برون سپاری فعالیت‌ها موجب آسیب به روحیه نیروی کار یا از دست رفتن فرصت شغلی آن‌ها شود.

جمع بندی

برونسپاری منابع انسانی به اقدامی گفته می‌شود که طی آن یک شرکت بخشی از فعالیت‌ها و کارهایی را که قرار است نیروی انسانی داخلی شرکت انجام دهد، به فرد یا افرادی خارج از شرکت واگذار می‌کند. به این ترتیب می‌توان هزینه‌های شرکت را کاهش داد و خدمات مطلوب‌تری را به مشتریان ارائه کرد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.